Smittsomme hestesykdommer – nå må alle hesteeiere passe på!

Det er fortiden utbrudd av flere smittsomme hestesykdommer i Skandinavia. Sykdommene er svært smittsom. Hvis din hest er i kontakt med omverdenen – enten direkte, via folk eller via andre hester på stallen – bør du nå ta en del forhåndsregler.

Viktig at barn/ungdom som driver med ponnitrav også får med seg hva de skal gjøre og ikke.

Utbrudd av flere smittsomme hestesykdommer

Det er mistenkt neurologisk herpesvirussykdom i Bergen. I tillegg advares det mot
hesteinfluensa, i forbindelse med utbruddet i England.

Herpesvirus

Utbruddet i Bergen er mistenkt forårsaket av Ekvint herpesvirus 1 (EHV-1). Denne typen gir feber og luftveissymptomer, men kan i tillegg gi abort hos drektige hopper, svaktfødte eller dødfødte føll, og lammelser eller andre symptomer fra nervesystemet. Ved symptomer fra nervesystemet kan avliving være eneste utvei.

Etter smitte tar det som regel mellom 24 timer og 4-6 dager før hesten viser tegn på sykdom, selv om det kan gå lenger tid. Hesten vil først få feber, deretter andre symptomer. Viruset smitter via luft, direkte kontakt, eller overføres via personer eller utstyr. Når hesten viser symptomer er den også smittefarlig.

Alle herpesvirus har livslang levetid i kroppen. Dette betyr at en smittet hest aldri vil bli kvitt viruset. Den kan utvikle symptomer på nytt ved et senere tidspunkt, ofte trigget av stress eller ny eksponering for smitte. Vi vet derfor ikke hvor mange hester som egentlig er bærere av EHV-1. Vi vet heller ikke hvorfor det oppstår utbrudd som det vi nå ser, men førstegangssmittede hester viser ofte sterkere symptomer enn bærere, så man kan anta at syke hester ikke har hatt viruset i kroppen fra før.

Man kan vaksinere hester mot EHV-1. Dette kan gi mildere symptomer, eller forhindre sykdom. Symptomer fra nervesystemet viser seg imidlertid også hos vaksinerte hester.

Det finnes flere herpesvirus-typer, ikke alle gir sykdom. Ekvint herpesvirus 3 smittes ved naturlig paring og gir blemmer og sår på utvendige kjønnsorganer (coitalt exantem). Ekvint herpesvirus 4 gir som regel kun forbigående luftveissymptomer, selv om det i unormale tilfeller kan føre til lammelser eller forårsake abort hos drektige hopper.

Influensa

Hesteinfluensa angriper luftveissystemet og gir feber og nedsatt allmenntilstand, i tillegg til hoste, kortpustethet og andre symptomer fra luftveiene. Komplikasjoner kan oppstå. Hos voksne hester er sykdommen sjelden dødelig, men gir alvorlig sykdom og lang rekonvalesenstid.

De fleste hester i Norge er vaksinert mot hesteinfluensa. Dessverre er influensaviruset kjent for
å kunne endre egenskaper, slik at vaksinen ikke lenger har effekt dersom hesten eksponeres
for viruset. Man mener at hesten er beskyttet i 6 måneder etter siste vaksine. Vaksinerte hester
kan være smittebærere uten å utvikle symptomer.

Hesteinfluensa er svært smittsomt. Andre hester eksponeres ved dråpesmitte mellom hester,
eller via personer eller utstyr.

Svært smittsomt – ta forhåndsregler!

Både herpes og influensa er forårsaket av et virus. Det betyr blant annet at sykdommen smitter lettere enn bakterielle sykdommer som for eksempel Salmonella eller Kverke – selv om disse også er svært smittsomme. I den situasjonen heste-Norge står i nå, er det derfor svært viktig at alle tar smittevern på alvor. Dette er ingen øvelse! Dessuten – jo mer vi begrenser smittespredningen, jo fortere vil situasjonen roe seg.

• Ikke reis med hesten din om du ikke er helt nødt.
  • Hvis du må reise – ikke la hesten hilse på andre hester eller lukte på andre hesters avføring. Bruk kun oppstallingsbokser som er desinfisert. Skift sko og klær før du drar hjem, eller bruk overtrekkssko/-dress. Desinfiser bil og henger utvendig når du kommer hjem.
  • Er du nødt til å ta imot en hest som kan ha vært eksponert for smitte, så forsøk å
    isolere denne fra de andre. Selv en enkel boks-isolering kan hjelpe: sett hesten uten
    direkte naboer, tegn en sperrelinje på gulvet foran døren, og sett fram overtrekksklær
    som skal brukes om man krysser linjen. Pass på at hesten ikke krysser vei med andre
    hester om den skal inn eller ut av stallen, og la den stå ute alene i god avstand til andre.
  • Er du stalleier: “steng stallen” om du kan – stopp hesteflyten både ut og inn, og gi kun
    ansatte eller spesielt utvalgte adgang. Hvis du må ha åpent for andre, begrens antall personer som har tilgang til både stall og uteområder. Heng opp advarselsplakater, og vær nøye med at klær, sko eller annet utstyr ikke brukes mellom staller. Sett gjerne desinfeksjonsbad til sko/støvler i dørene.
    – Ha liggende overtrekkssko, engangsdresser og hansker, og be folk som ikke har helt
    rene klær med seg om å bruke dette.
  • Mål temperaturen på alle hester minst to ganger om dagen. Isoler umiddelbart hester med feber, eller andre symptomer på sykdom, og kontakt veterinær. Har du mange hester på stallen, ikke bruk samme utstyr til flere hester. Dette vil gjøre det lettere å begrense smitten innad på stallen hvis ulykken skulle være ute. Husk: det tar noen dager fra smitte til hesten utvikler symptomer. Alt smittevern må derfor bygge på “føre var” – prinsippet.

Det ligger også en link på travsport.no

Informasjon om smittsomme sykdommer på hest/ponni